Realizując zadania wynikające z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skuteczne stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.

Cyberbezpieczeństwo to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1369 z późn.zm)).

Do najpopularniejszych zagrożeń w cyberprzestrzeni należą:

  • ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.
  • kradzieże tożsamości
  • kradzieże (wyłudzenia), fałszowanie bądź niszczenie danych,
  • blokowanie dostępu do usług,
  • spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
  • ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji (np. danych do logowania) poprzez podszywanie się pod instytucję lub osobę godną zaufania, np. urzędy, banki, portale społecznościowe, znajomych);

 Niektóre sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:

  • Używaj tylko silnych, indywidualnych dla każdego systemu haseł i nie udostępniaj ich nikomu.
  • Zainstaluj i używaj oprogramowania antywirusowe. Najlepiej stosuj ochronę w czasie rzeczywistym.
  • Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie).
  • Aktualizuj system operacyjny i aplikacje bez zbędnej zwłoki.
  • Nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia.
  • Nie korzystaj ze stron internetowych (zwłaszcza ze stron banków, poczty elektronicznej czy portali społecznościowych), które nie mają ważnego certyfikatu, chyba, że masz stuprocentową pewność z innego źródła, że strona taka jest bezpieczna.
  • Nie używaj niesprawdzonych programów zabezpieczających czy też do publikowania własnych plików w Internecie (mogą one np. podłączać niechciane linijki kodu do źródła strony).
  • Regularnie skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe – jeśli się na tym nie znasz poproś o sprawdzenie kogoś, kto się zna. Czasami złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować.
  • Sprawdzaj pliki pobrane z Internetu za pomocą programu antywirusowego.
  • Unikaj odwiedzania stron, które oferują wyjątkowe atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, łatwy zarobek, cudowną dietę) – często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia.
  • Nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich.
  • Nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych (np. danych osobowych, logowania, karty kredytowej) w formie otwartego tekstu – powinny być zabezpieczone hasłem i zaszyfrowane – hasło przekazuj w sposób bezpieczny, tj. innym kanałem niż dane.
  • Pamiętaj o uruchomieniu firewalla.
  • Wykonuj kopie zapasowe ważnych danych.
  • Pamiętaj, że żaden bank czy Urząd nie wysyła e-maili do swoich klientów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji.
  • Zwracaj uwagę na komunikaty pojawiające się na ekranie i nigdy nie ignoruj ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa.

Więcej wskazówek na temat zabezpieczenia danych można znaleźć pod linkami:

https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/cyberbezpieczenstwo/3284,Cyberbezpieczenstwo.html

https://it-szkola.edu.pl/news,art,514

Jeżeli chcesz anonimowo i łatwo zgłosić nielegalne i szkodliwe treści, na które natknąłeś się w sieci możesz zrobić to za pomocą https://incydent.cert.pl/#!/lang=pl

Inspektor Ochrony Danych - Rafał Andrzejewski

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten rok szkolny był dla nas wszystkich wyjątkowy i pełen wyzwań. Dzięki Waszej determinacji, wytrwałości i elastyczności, udało nam się przetrwać i osiągnąć cele.

Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy pracowali nieustannie, aby dostarczyć Wam najwyższej jakości edukację. Wasza pasja, zaangażowanie i zaufanie do uczniów sprawiły, że ten rok był udany. Jesteście prawdziwymi bohaterami naszej społeczności szkolnej.

Pragnę również podziękować rodzicom, którzy byli niesamowitym wsparciem dla swoich dzieci i dla nas jako szkoły. Wasza gotowość do współpracy, zaangażowanie i poświęcenie  były nieocenione. Bez Waszego wsparcia ta podróż nie byłaby możliwa.

A teraz skieruję swoje słowa do Was, drodzy uczniowie. To był rok pełen wyzwań, ale także szansa na naukę i wzrost. Wasza wytrwałość i determinacja były inspirujące, a ja jestem zaszczycona, że mogłam być częścią Waszej edukacyjnej podróży.

Ten rok szkolny był również czasem odkrywania pasji i talentów. Miałam okazję zobaczyć Wasze osiągnięcia na wielu polach – od nauki po sztukę i sport Wasza różnorodność, kreatywność i zaangażowanie naprawdę mnie zadziwiają. Niech te doświadczenia staną się fundamentem Waszego rozwoju w przyszłości.

Teraz, gdy kończymy ten rok szkolny, wierzę, że macie przed sobą świetlaną przyszłość. Kontynuujcie swoją naukę i rozwijajcie się, nigdy nie przestawajcie być ciekawymi, dociekliwymi i otwartymi na nowe wyzwania. Pamiętajcie, że edukacja to nie tylko zdobywanie wiedzy, ale także rozwijanie umiejętności społecznych, empatii i zdolności do pracy zespołowej.

Gratuluję Wam wszystkim zakończenia roku szkolnego! Niech przyszłość przyniesie Wam wiele sukcesów i spełnienia.

Wioletta Nowakowska

Dyrektor SP 5 im. Ziemi Braniewskiej w Braniewie

 

pobrane.jpg

 

Deklaracja Dostępności dla strony internetowej www.sp5braniewo.pl/

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Ziemi Braniewskiej w Braniewie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Szkoły Podstawowej nr 5 im. Ziemi Braniewskiej w Braniewie.

  • Data publikacji strony internetowej: 2018-01-01.
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-01-09.

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Dokumenty nie są dostępne cyfrowo. Jeżeli potrzebujesz dostępu do nich skontaktuj się z nami i wskaż dokładnie, o które z nich Ci chodzi i jak powinniśmy je dostosować. Część elementów graficznych nie posiada atrybutu "<ALT>" Linki do dokumentów nie posiadają informacji o formacie i rozmiarze. Brak poprawnych nagłówków.

Oświadczenie sporządzono dnia: 2022-03-09.

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Jakub Gajda, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 55 621 64 05. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich

Dostępność architektoniczna

    Parking

    1. Możesz skorzystać z miejsca parkingowego. Na parkingu wyznaczyliśmy 1 miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Pamiętaj o zabraniu karty parkingowej i umieszczeniu jej za szybą.
    2. Miejsca parkingowe są pomalowane na niebiesko i prawidłowo oznakowane.
    3. Parking jest bezpłatny.

    Pies asystujący

    1. Możesz przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
    2. Pies musi mieć kaganiec. Nie dotyczy psów przewodników.
    3. Zapewniamy wodę dla zwierzaka.

    Wejście do budynku

    1. Wejście jest na poziomie gruntu. Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku.
    2. Drzwi musisz otworzyć ręcznie.
    3. Otwierają się na zewnątrz.
    4. Otworzenie drzwi nie wymaga dużej siły.
    5. Drzwi mają wygodną i ergonomiczną klamkę.
    6. Można je łatwo utrzymać w pozycji otwartej.
    7. Drzwi są przeźroczyste i nie są kontrastowo oznaczone.

    Przestrzeń za wejściem

    1. Plan rozmieszczenia pomieszczeń znajduje się w korytarzu przy wejściu i jest wykonany w kontrastowych kolorach oraz dużymi czcionkami.
    2. Pomieszczenie jest dobrze oświetlone.
    3. Punkt obsługi znajduje się na parterze

    Ciągi poziome

    1. Pomieszczenia znajdują się na 3 kondygnacjach.
    2. Wszystkie korytarze są niedostępne dla osób na wózkach.

    Ciągi pionowe

    1. Na inne kondygnacje możesz się dostać za pomocą schodów
    2. Schody

      1. betonowe
      2. Ciąg schodów składa się z 10 stopni.
      3. Stopień ma wysokość 15 centymetrów.
      4. Przy schodach znajduje się poręcz wzdłuż całego ciągu.
      5. Stopnie są oznaczone kontrastowo

    Pomieszczenia

    1. Pomieszczenia nie są dostępne dla osób na wózkach.