CEREMONIAŁ SZKOLNY Z WYKORZYSTANIEM SZTANDARU
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebracji sztandaru. Stanowi integralną część uroczystości oraz imprez szkolnych.
NASZ SZTANDAR
Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski, oraz Szkoły. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do uroczystości właściwego poszanowania. Sztandar jest przechowywany w Gabinecie Dyrektora Szkoły w zamkniętej gablocie. W tej samej gablocie znajdują się insygnia pocztu sztandarowego.
Poczet sztandarowy powinien jest wytypowany z uczniów wyróżniających się w nauce o nienagannej postawie i wzorowym zachowaniu w następującym składzie: chorąży (uczeń) i asystujący (dwie uczennice). Kandydatury pocztu sztandarowego są przedstawiane przez opiekuna pocztu na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzone. Kadencja pocztu trwa jeden rok. Decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego. Chorąży i asysta powinni być ubrani w strój galowy. Uczeń - ciemne spodnie, biała koszula. Uczennice - białe bluzki i ciemne spódnice.
INSYGNIA POCZTU SZTANDAROWEGO:
- biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze;
- białe rękawiczki.
CHWYTY SZTANDARU
Postawa zasadnicza - sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej.
Postawa spocznij - sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”.
Postawa na ramię - chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.
Postawa prezentuj - z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi sztandar prawą ręką i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia a dłoń prawej ręki trzyma na wysokości barku. Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „zasadniczej”.
Salutowanie sztandaru w miejscu - wykonuje się z postawy prezentuj – Chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj”.
Salutowanie sztandarem w marszu - z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy: „na prawo patrz” - pochyla sztandar „baczność ”- bierze sztandar na ramię.
CEREMONIAŁ UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH Z UDZIAŁEM SZTANDARU
Komendy. Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie.
WPROWADZENIE SZTANDARU
1. „Proszę o powstanie”
Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru.
Poczet -przygotowanie do wyjścia postawa „na ramię”.
2. „Baczność - sztandar wprowadzić”
Uczestnicy w „postawie zasadniczej”.
Poczet - wprowadzenie sztandaru w „postawie na ramię w marszu” - zatrzymanie na ustalonym miejscu – postawa „prezentuj”.
3. „Do hymnu”
Uczestnicy w „postawie zasadniczej”.
Poczet – „postawa salutowanie w miejscu”.
4. „Po hymnie”
Uczestnicy w „postawie spocznij”.
Poczet- „postawa spocznij”
5. „Można usiąść”.
Uczestnicy siadają.
Poczet- „postawa spocznij".
WYPROWADZENIE SZTANDARU
1. „Proszę o powstanie”
Uczestnicy powstają.
Poczet - „postawa spocznij”
2. „Baczność - sztandar wyprowadzić”
Uczestnicy w „postawie zasadniczej”.
Poczet- wyprowadzenie sztandaru - „postawa na ramię w marszu”.
3. „Spocznij”
Uczestnicy siadają.
CEREMONIAŁ PRZEKAZANIA SZTANDARU
Komendy. Opis sytuacyjny zachowania się uczestników.
1. Proszę wstać.
Uczestnicy wstają „postawa spocznij”.
2. „Poczet sztandarowy oraz nowy skład pocztu do przekazania sztandaru- wystąp”
Uczestnicy „postawa zasadnicza”.
Poczet- „postawa zasadnicza” do „postawy prezentuj”
Nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru - „postawa zasadnicza”.
3. „Baczność- sztandar przekazać”
Uczestnicy „postawa zasadnicza ”
Dotychczasowa asysta przekazuje insygnia - ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie
Chorąży:
- podaje sztandar jednej z asysty,
- przekazuje szarfę potem rękawiczki,
- następnie odbiera sztandar i przekazuje go nowemu chorążemu i mówi: „Przekazujemy Wam sztandar szkoły-symbol patriotyzmu i tradycji, noście go z dumą i honorem”
Sztandar w „postawie spocznij”.
4. „Baczność ustępujący poczet odmaszerować”
Uczestnicy w „postawie zasadniczej” nagradzają barwami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce.
Nowy poczet- „postawa zasadnicza”.
5. „Baczność - sztandar wyprowadzić”
Uczestnicy – „postawa zasadnicza”.
Nowy poczet- z „postawy zasadniczej - postawa na ramię w marszu”.
6. „Spocznij”
Uczestnicy siadają.
UDZIAŁ SZTANDARU W UROCZYSTOŚCIACH POZA TERENEM SZKOŁY
Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych - mszy świętej.